2014.02.27. 07:00

Stonehenge: életre kelnek a tömbök

Épül a skanzen is, forrás: English Heritage

Mintegy 27 millió font összegben, az English Heritage eddigi legnagyobb beruházásaként valósul meg stonehenge-i látogatóközpont fejlesztése. Decemberben nyitott maga az intézmény, tavasszal felépül a szabadtéri múzeum, majd nyártól végre kész a környezetrendezés is.


Ne adj oda egyszerre mindent, de az értékes legyen

Az új központ és a múzeum nagyjából két kilométerre lesz a fő látnivalótól, a kőtömböktől. Az üzleti filozófia szerint, fokozatosan tárul majd fel a horizonton a jellegzetes kép: hogyan máshogy, mint egy Land Rover dzsip-vontatta kis vonat segítségével, tíz perc utazással. Az élmények és a kulturális tartalom teljessé tételéhez fontos az étvágy felkeltése, de az is, hogy valami többletet adjanak. Ilyen a neolitikus skanzen is. A legenda szerint valaha itt lakók rekonstruált kunyhói, szerszámai és bútorai is megelevenednek. Az összkép ugyanúgy meghatározó, mint egy-egy részlet, ezért a harmadik fázis, maga a táj-rehabilitációs program, melynek során megszabadulnak a régi kiszolgáló-egységektől is.

Köszöntsd és fogd a kezét

A mai adatok szerint is több mint évi 900 ezres az a közönség, aki felkeresi a Kr.e. 3000 és 1600 között emelt kőtömböket, 70 százalékuk külföldről érkezik. A megújult és kiegészített vonzerő biztosan emeli ezt a számot, ezért is döntöttek úgy, hogy december elejétől Időkorlátos és előre vásárolható jegyek is lesznek és a látogató-menedzsment mellett a kommunikációra is költenek. Ennek legkézenfekvőbb formája a fogadóközpont maga, ahol minden fontos részletet megtudhatunk a történetről, akár idegenvezetéssel is. A kövek körüli séta lehetősége megmarad továbbra is, azzal az újítással, hogy a National Trust által erre a célra kifejlesztett, úgynevezett navigációs és magyarázó panelek segítik a mozgást és a felfedezés örömét.  

Alapjaiban változtasd meg az eddigi képet

Nem csak az új felfedezőket célozza meg az új komplexum, hanem várja azt a sokmillió eddigi látogatót is, akinek valamilyen képe már kialakult az itteni titokról a kőtömbök és saját képzeletének köszönhetően. Simon Thurley ügyvezető elmondta, hogy e fejlesztéssel immár lehetőség lesz a mesét egy annak szentelt helyen megosztani, ami minden bizonnyal meg is változtatja majd az eddigi tapasztalatokat és a sokszor klisékre épülő magyarázat-kereső elképzeléseket. Cél, hogy egyre inkább és egyre többen úgy tekintsenek erre a látványosságra, mint az emberiség kiemelkedő teljesítményére a nagyon távoli múltban. Az egész világra kiterjedő attrakció-üzenet tehát ez: az egyén, az emberi lény, a kreativitás és az alkotás. A termék, a látnivaló életciklusa egy idő után megújításra vár, ehhez kell bizony a többlettartalom és az újszerűség.

Vond be partnereidet

Szinte teljesen az Örökségvédelem szerencsejáték-alapja állja a nagyszabású beruházás költségeit, amelyet kiegészít azért egy-egy nagyobb adomány is, mint például a Garfield Weston Alapítványé.

Lehessen a történet egy kicsit saját is

Akkor lehet eredményes egy befektetés, ha bevételeket is hoz. Az ilyen típusú beruházás, mivel számos szektort érint, nyertessé teszi azokat is, de van még egy szempont is. Ez a küldetésből fakad. Ahogy Joe Studhome, a Salisbury Museum képviseletében elmondta, a Stonehenge látogatói végre összefüggésekbe fogják tudni helyezni a látott tárgyakat, és mielőtt találkoznának a hatalmas kövekkel, már sokkal mélyebb háttértudással rendelkeznek majd. Ebben segít az a 360-fokos virtuális élmény, amely mintegy a kövek közé állít minket, látogatókat, tényekkel, adatokkal, históriákkal, életre kelő 12. századi legendákkal. Ki és mikor, miért építette a kövek ilyen elrendezését? Nos, sokak elképzelése között biztosan olyan is akad, amelyik hozzánk áll a legközelebb.

Figyelj a precizitásra és az összhangra

A központ tervezői munkájuk során sok szempontot szem előtt tartva dolgoztak. Ilyen a tömeg kezelhetősége, a műszaki elvárások, összességében a funkcionalitás és a precizitás. A dizájn és az illeszkedés már más dimenziókat nyit, mert az épület maga is szép kell, hogy legyen, már megjelenésében is elő kell, hogy hívja a kövek történetét, és illeszkednie kell a Salisbury-fennsík lankás vidékéhez, magyarázta Lorraine Knowle, örökségvédelmi munkatárs. Az értékek láncolatát jelenti ez is, és az a sok-sok relikvia, műtárgy is, amelyet a környékbeli gyűjteményekből kölcsönkapott leletek testesítenek meg.  

Képek

  • Épül a skanzen is, forrás: English Heritage
  • Az új látogatóközpont és tájékoztató rendszer, forrás: English Heritage
  • Látványos illusztráció a helyszínről, forrás: English Heritage
  • A helyszín, forrás: English Heriatge
  • Stonehenge titokzatossága és nyugalma lelki feltöltődésre is alkalmas, a képen Csomor Ádám
Címkék: 1 click 2 be ACTIVE, attrakció, célcsoport, desztináció, értékesítés, kiállítás, kommunikáció, közlekedés, kultúra, marketing, mediaorigo, menedzsment, nemzetközi, stratégia, szabadidő, tartalom, ügyfél

írta: Bódis Gábor

Kapcsolódó cikkek

Stonehenge: életre kelnek a tömbök

Mintegy 27 millió font összegben, az English Heritage eddigi legnagyobb beruházásaként valósul meg stonehenge-i látogatóközpont fejlesztése. Decemberben nyitott maga az intézmény, tavasszal felépül a szabadtéri múzeum, majd nyártól végre kész a környezetrendezés is.

Fedezd fel a pluszt a részletekben

Lucern turisztikai hivatala menedzselésében számos prospektus, online felület létezik, mind-mind szép kivitelben és aktuális tartalommal. Most mégis egy kártya-méretűre összehajtható kiadványt mézünk meg, amelyek egymás mellett a plusz jelet testesítik meg.

Az aranydiplomás város: Gyula

Ha Gyula városáról hallunk, akkor a tudatos fejlesztés, az újdonságok sajátosságainak ismertetése és a városvezetés turizmus iránti elkötelezettsége a téma. A polgármester és turisztikai menedzsment vezető kéz a kézben építkezik és kommunikál. 

Európai városkártyák egymás mellett

Nemcsak egy-egy városkártya lehet sikeres, de az azokat rendszerező, értékelő munka, illetve az ez alapján most megszületett katalógus elektronikus formája. A lista nem sorolja a budapesti kártyát, annak ellenére, hogy a termék a negyedik legjobb Európában.

Hírlevél feliratkozás.

×