2014.01.18. 23:00

Most tényleg lecserélik a metrólogót?

Az új metró, hév és hajó emblémák, forrás: BKK

Brüsszel jó példa a cselekvésre a vizuális kultúra területén. De, hogy ne legyünk túl tudományosak, kicsit utánajárunk, hogyan vágott bele abba feladatba a belga főváros, amit a magyar épphogy csak elkezdett, de nem rosszul. Az ésszerű tájékoztatási rendszerről van szó.


Könnyített eligazodás

Egy ilyen feladat célja az, hogy az évtizedek során egymásra rakódott, és organikusan, sokszor az összehangolás igénye és a szükséges pénzeszközök mozgósítása nélkül kifejlődött tájékoztató elemeket egyszer végre rendbe tegyék. Itthon is, Brüsszelben is. A Budapesti Közlekedési Központ az elmúlt évben megújította rendszerét: új fényezést kapnak a buszok, a járatszámozás és a tájékoztató táblák is alapos ráncfelvarráson és strukturális megújításon esnek át. Maradtak azért feladatok: a megállók és az egyik leglátványosabb elem, a metró logo lecserélése ugyan napirendre került a 4-es vonal indulása kapcsán többször, sőt ott meg is valósult, de azt a szintet nem érte még el, ami Brüsszelben már megvalósult. 

Új irány, új iránymutatás

Több városnak is mintaként szolgál a Transport for London jól bevált tájékoztató rendszere, hiszen könnyen áttekinthető és sok-sok év gyakorlata áll mögötte. Sydney éppúgy ezt tekinti alapnak, mint Budapest, és a belgák is hallgattak a szigetországban megfogalmazott tippekre, amikor egy alapos kutatás után, olyan tervezőcsapatra bízta e nem könnyű feladatot, aki nem csak plecsnizik, de üzenetet is képes átadni, a megbízható és kiszámítható szolgáltatói imázs képében. Már a megközelítés is más ezen új rendszerekben, hiszen a budapesti aluljáró-megújítási projekt, vagy a 7-es autóbuszcsalád tavalyi átszámozása kapcsán is, bemutatkoztak azok az úgynevezett spagetti, vagy póktérképek, amelyek sok-sok időt spórolhatnak azzal, hogy az adott megállóban nem kell rejtvényt fejtve állni a táblázatok előtt, és kitalálni az egy célponthoz vezető alternatív lehetőségeket. 

Újratöltve

Egy követhető rendszer lényege abban áll, hogy csak azon a ponton ad és annyi tájékoztatást, ahol és amennyi szükséges. Ez az elv minden információs és kommunikációs feladatra és hordozóra igaz egyébként, de mivel sokan, sokfélék vagyunk, akik közlekedünk, jelentősen egyszerűsíteni kell a tartalmat, de még arra a szintre, ahol az értelmes. Az egyszerűség nem azt jelenti, hogy a sofőr krumplinak nézze az utasokat, akiket lepakol a végállomáson, sőt!, hanem a vizuális világot kell minimalizálni és kihasználni a színek, formák, vonalak, körök és számok adta lehetőségeket. Nagy lépés ez, főleg ott, ahol hagyományok is vannak, villamos-busz-troli rajongók, és olyanok is, akik visszasírják az elmúlt rendszerek olyan szépségeit, amelyek önmagukban akkor és ott jók, sőt a legjobbak voltak. 

Totál kész vagyok

Bármely nagy projekt megvalósítási állapotát nézve, nyugodtan mondhatod a rengeteg túlóra után, totál kész vagyok, de a rendszer valójában állandó frissítésre szorul, nem is léphető meg egyszerre. Amikor a STIB, a brüsszeli metró, villamos és autóbusz üzemeltetésért felelős szervezet úgy döntött, megújul, először a járműparkot cserélte le és cseréli most is folyamatosan. Egy másik munka is elkezdődött ugyanekkor, átformálni a közszolgáltató, tömegközlekedési cég arculatát és annak minden lenyomatát egy szolgáltatás-központú, szervező céggé. Ekkor lépett a márkaépítés útjára. 

Ellenőrzés alatt tartani

Először hajlamosak vagyunk kiakadni, miért is kell ennyi mindenhez hozzányúlni, csak megy a sok-sok millió, ami nem is térül meg! Az utas, pardon, az ügyfél, csak néhány elemével találkozik a változásoknak, lehet, hogy először csak pilot-projekt formájában, és nem is arrafelé, ahol ő jár. Az általános elfogadottság érdekében, ilyenkor kampányok tucatja segíthet, ami Budapest esetében is ma már a bevezetéshez rendelt általános gyakorlat. A szolgáltató célja egybeesik a miénkkel, de márkáját úgy tudja erősíteni a leggyorsabban, hogy gyakorlatilag minden vizuális azonosító elemet átgondolva, minden felületre optimalizálva, azokat gyakorlatilag napi szintű ellenőrzése alá vonja. A reakciókat figyelni, mérni és értékelni kell, és, ha szükséges, beépíteni az életképes javaslatokat, hiszen minden város egy kicsit más, ami Brüsszelben egyből átmegy, az Pesten lehet, hogy soha. Reméljük, a metrólogó nem ez a kategória, bár a Deák téren, mindhárom, vagy inkább már négy?, verzióból van belőle. 

Itt is, ott is?

Annak érdekében, hogy az irodában megtervezett új elképzelések eljussanak a fogyasztóhoz, a honlapon is véghez vitte a vizuális változtatást a cég, sőt, trendi módon, mobil-alkalmazást is fejlesztett, amely a kiválasztott járatok tekintetében, személyre szabott üzeneteket is képes eljuttatni hozzánk. A cég ily módon 0-24-órában hozzáférhetővé és automatikussá tette a járatinformációkat. Most kapaszkodjunk meg, mert Budapest hasonlóan jól teljesített ezen a téren, a több mint fél éve debütált BKK-Info alkalmazással. Végre!, mondhatjuk, mert korábban a dolog természetéből fakadóan, elég nagy kuszasággal találkozhattunk: özönlöttek felénk a praktikus információk, a menetrendek, a biztonsági figyelmeztetések mind-mind másképp, más hangon. Mindkét város ara törekszik, hogy hierarchizálja a tudnivalókat és az értékesítési pontokon is elérhetővé tegye. Brüsszelben ez utóbbi már készen van, itthon most indul a projekt következő, már láthatóbb látható lépése. 

Képek

  • Az új metró, hév és hajó emblémák, forrás: BKK
  • A közösségi közlekedés infografikája, forrás: VisitBrussels
  • Az egyik új logoterv, a budapesti metró, hév és hajójáratokra, fotó: Bódis Gábor
Címkék: 1 click 2 be PROFESSIONAL, arculat, desztináció, dizájn, kommunikáció, közlekedés, közösségi, kutatás, márka, marketing, mediaorigo, menedzsment, nemzetközi, stratégia, szerkesztés, szervezet, tervezés, ügyfél, utazás

írta: Bódis Gábor

Kapcsolódó cikkek

Most tényleg lecserélik a metrólogót?

Brüsszel jó példa a cselekvésre a vizuális kultúra területén. De, hogy ne legyünk túl tudományosak, kicsit utánajárunk, hogyan vágott bele abba feladatba a belga főváros, amit a magyar épphogy csak elkezdett, de nem rosszul. Az ésszerű tájékoztatási rendszerről van szó.

Fedezd fel a pluszt a részletekben

Lucern turisztikai hivatala menedzselésében számos prospektus, online felület létezik, mind-mind szép kivitelben és aktuális tartalommal. Most mégis egy kártya-méretűre összehajtható kiadványt mézünk meg, amelyek egymás mellett a plusz jelet testesítik meg.

Repülés: középszerű vs. prémium

A kicsi luxemburgi légitársaság nem engedhette meg magának, hogy a lux előtaggal a nevében az átlagos szolgáltatások mezején megrekedve nézze, amint elhúznak mellette az egyre szebb, jobb, nagyobb társai. Átgondolta tevékenységét, és márkáját újrahangolta. 

Vendég- és szomszédszerető írek

Írország minket kevéssé foglalkoztat, ha nincs dolgunk arrafelé. Nem is Kelet-Európa az első számú célpiac, hanem azok a britek, akik elutaznának, de a szomszédba inkább, mint messzire. A gazdasági visszaesés után, gyorsan összeszedte magát az ír turizmus piac.

Hírlevél feliratkozás.

×