2014.01.27. 14:00

Jó páros a turizmus és a mezőgazdaság?

Turizmus és mezőgazdaság - egy élő kapcsolat, fotó: Bódis Gábor

Majdnem két éve, hogy összeboronálták a Magyar Turizmus Zrt. és az Agrármarketing Centrumot. Ki a nyertese ennek a házasságnak? Remélhetőleg, mind a két szektor, amely tavaly ősszel együttesen mutatkozott be az OMÉK szakmai vásáron, a Hungexpo területén.


Egyértelműsödik a helyzet

A legfontosabb célja e hazai és nemzetközi seregszemlének nem más, mint a megkülönböztetés. Mi a magyar, mi az értékes, mi a hazai előállítású termék, mi az autentikusan magyar. A Magyar termék Nonprofit Kft. munkája példaértékű ezen a területen, hiszen már a multik egy részében is azonos szimbólumrendszer segíti az eligazodást. Korábban már a százat is meghaladta a magyar termék jelölés módja, most ez visszaszorulóban van. A védjegyrendszer a bizalmat is jobban felkelti, hivatása az, hogy garantálja, hogy a megvásárolt termék ellenőrzött módon jut a termelőtől a fogyasztóig.  Az OMÉK továbbá jó helyszín az üzleti találkozókra, tanácskozásokra és az újdonságok bemutatására. 

Magyar értékeink

Segítette a két szektor összekapcsolását, nem csak fejben, hanem gyakorlati módon is a Hungarikum Bizottság Titkársága által rendezett minikonferencia. A Hungarikum törvény meghatározza, hogy egy kétlépcsős rendszerben, alulról felfelé kell értékeinket gyűjteni, rendszerezni és besorolni a nemzeti vagy a magyar értéktárba, sőt, ha kiemelkedően a magyarság csúcsteljesítményéről van szó, akkor a hungarikumok közé. A hagyományok, a minőségi alapanyagból készült élelmiszerek éppúgy aranytartalékaink, mint a seregszemlén bemutatkozott turisztikai régiók kínálata. Közös cél, hogy a fiatalok közelebb kerüljenek a vidékhez, felismerjék környezetük kincseit, felkeressék, továbbadják és megőrizzék azokat. A sztori tehát a magyar, a kiváló, az élelmiszer és a minőség szavak körül forgott, még akkor is, ha a seregszemlén a mezőgazdaság, érthető módon, jóval erőteljesebben volt jelen.

Felemásan

Nem mindegy, hogyan társul egy kiállításhoz a magyar turisztikai kínálatot bemutatni hivatott tematikus pavilon, ahol az MT régiói kaptak helyet. Az egyes régiók újra színezett felosztást kaptak, ami szokott segíteni az eligazodásban, bár például, Budapest, a jól megszokott kék helyett most BKK-lilában pompázott. A színek sehol máshol nem köszöntek vissza és a korábbi gyakorlattal sem koherensen jelentek meg. Egyébként a közlekedés-szervező fővárosi cég nem, de a BKV, mint szolgáltató, képviseltette magát, új turisztikai irodájával, sőt, még libegő/sikló promóciót is végzett a színpadon! Kimondottan kreatív dolog volt az a néhány egyedi pultocska, ahol az OMÉK-témába illeszkedő, egyedi, magyar, minőségi élelmiszeresek mutathatták be újdonságaikat. Meghívtak szolgáltatókat is, ugyanebben a szellemben. Az egyes rész-képek azonban mégsem álltak valahogy össze egy egésszé, a szakmai napon szinte üres csarnokban.  

Egyenlőtlenül

A vásáron a turizmus valóban másodhegedűs volt, és mint a kiállítók maguk is beszámoltak róla, nem sok idejük volt rendesen előkészülni. Bizonyára. Akkor tud kellőképpen innovatív lenni a bemutatkozónk, ha a kreatív ötlet meg is valósul. A Csodák Palotája-sarok sok érdeklődőt vonzott, kipróbálhatta mindenki a trükkös fizikai valóság nyújtotta káprázatot! A borkóstolós udvar, egy belső rész külön kialakításával, szintén jó gondolat, reméljük, hogy ez továbbvihető is lesz. A mezőgazda-rész minden vonalon vitte a pálmát, a turizmus bemutatkozása még elég szegényes volt, a lejárt és új prospektusok, a régi-új rollupok egymás mellettisége, a sokszor üres megmutatkozás miatt.

Nincs pardon

Főszabály, hogy a megjelenésre adni kell, és külföldön is, belföldön is fontos ez. Ha nincs idő, és kapkodni kell, akkor a kis részletekre biztosan nem marad idő. Nincs pardon, a látogató és a szakember a kis részleteket veszi észre, vagy a legfontosabb dolgok mellett siklik el, ha azok nem láthatóak. A fehér háttér-fehér betű párosítás tud nagyon elegáns lenni, de most nem sikerült. Vajon, miért nem szeretné a szakma igazán megmutatni magát? Még mindig az elzárt bunkerek jellemzik a standjainkat, ahol belül valami extra dolog történik … a látogató kizárásával? Nem Ő érte van az egész? Ez alól a MT központi standja azért kivétel volt, láthattuk, mi történik odabent, esetükben kicsit túlságosan is üresre sikeredett azonban a megjelenés. 

Termék és kommunikációs összhang

700 kiállító és 35 konferencia zajlott az OMÉK keretén belül a Vásárváros területén. A megnyitás napján, hét külföldi miniszter is jelen volt, Oroszország kiemelten. Kitörési pontként fogalmazta meg az AMC-vezető a keleti nyitást az élelmiszer-export számára is. Reményei szerint, az új felállásban megvalósult, a kiállítók számára kedvezményes helypénzeket felszámoló esemény jó kezdet mind a hazai minőség piacra jutása, mind a nemzetközi kapcsolatok terén. Ha a turizmus ebbe jól és ötletesen tud integrálódni, nem egy kevéssé élettel teli oldalnyúlvány formájában, akkor valóban összhangba kerül a termék és a kommunikáció. 

Képek

  • Turizmus és mezőgazdaság - egy élő kapcsolat, fotó: Bódis Gábor
  • OMÉK 2013, fotó: Bódis Gábor
  • OMÉK 2013, fotó: Bódis Gábor
  • OMÉK 2013, fotó: Bódis Gábor
Címkék: 1 click 2 be LOVED, arculat, attrakció, desztináció, értékesítés, gazdaság, kiállítás, kommunikáció, magyar, márka, marketing, mediaorigo, nemzetközi, promóció, rendezvény, stratégia, társadalmi felelősségvállalás

írta: Bódis Gábor

Kapcsolódó cikkek

Jó páros a turizmus és a mezőgazdaság?

Majdnem két éve, hogy összeboronálták a Magyar Turizmus Zrt. és az Agrármarketing Centrumot. Ki a nyertese ennek a házasságnak? Remélhetőleg, mind a két szektor, amely tavaly ősszel együttesen mutatkozott be az OMÉK szakmai vásáron, a Hungexpo területén.

Ha 2014, ha tél, ha nyár, akkor Szocsi

Az olimpia után, Szocsiban kap helyet 2014-től a Formula–1-es orosz nagydíj. Milyen stratégia mentén kommunikál, hogyan egyesíti erőit a sikerre éhes, egykor legnagyobb szovjet tengerparti üdülőhely, az 1961-es összevonások révén, ma világ-második leghosszabb város?

Márai dobja fel a szépasszonyt

A projekt célja olyan, az aktív és ökoturizmust népszerűsítő épület megvalósítása, melyhez komplexitásában és tartalmában hasonló jelenleg nincs az országban. A beruházással létrejön az integrált egri Szépasszonyvölgyi Márai Aktív Turisztikai Látogatóközpont.

Egy kiállítás képei: márkát adok-kapok

Vannak olyan helyek, amelyeket nem olyan egyszerű népszerűsíteni. Budapest ilyen, és küzd is ezzel rendesen. Ha kiemelik a kulturális örökséget, háttérbe szorulhat a fürdőélet vagy a gasztronómia. A mondanivaló kifejezésére jó segítő kéz a márkaértékek definiálása.

Hírlevél feliratkozás.

×