Ugye, a kép vizuális ereje mire képes? A legtöbbször idézett, fotózott és megosztott desztináció-márka Amsterdam városáé. Azt már kevesebben tudják, hogy az „I amsterdam” betűsor és turisztikai kampány, eredetileg egy 308 oldalas fotóalbum címe volt.
A Kasselskramer ügynökség tett eleget annak a felkérésnek, ami a holland főváros hazai és nemzetközi promócióját írta elő. Húsz jól ismert fotóst kértek fel, hogy a saját szemszögükből készítsenek felvételeket egy a FOAM Fotómúzeumban megrendezett kiállításhoz, ahol a személyes benyomások a sokszínű képsorozatok segítségével keltik életre és vonzóvá a várost, ahol jó élni és dolgozni. A kiállítás azután, útjára indult, hogy világszerte megmutassa az összefotózott értékeket, ezzel egyidőben, egy 308 oldalas album tette kézbe vehetővé és hazavihetővé e tartalmas kincset.
Amikor már tarthatatlannak tűnt a város versenyképtelensége, akkor jött e kiállítási mottó felhasználásának, továbbvitelének gondolata. A multikulturális nagyvárosok, ilyen Bécs, Prága, London, Amsterdam és Budapest is, nehezen fogalmaznak meg egy-egy direkt üzenetet, nem is nagyon lehet, más trükkel élnek. Az idő sürgetett, hiszen a kulturálisan oly gazdag holland város imázsa teljesen eltolódott a szabadosság, a liberális droghasználat és a prostitúció felé, a rivális desztinációk pedig egyre élesebb márkázásba fogtak. Nem spórolták meg azonban az egyeztetésekre szánt időt, megkérdezték a szolgáltatókat, a szakembereket és gondosan felépített, szerkezetében is átgondolt stratégiával láttak neki az újramárkázás felemelő, de akkor még kiforratlan feladatának.
Vitathatatlan, hogy az a környezet, amelyben az európai nagyvárosok versenyeznek, sokat változott az elmúlt években, és a rajthoz állók száma sem csökkent! A városok gazdasági vonzerejének kihangsúlyozása erőteljesen csökkent, ugyanakkor előtérbe került sok érzelmi elem, olyannyira, hogy a város, mint önálló márka, amelyhez asszociációk kapcsolhatók, már 2001—2003-ban is megfogalmazódott. Amszterdam egyre inkább a problémák városaként szerepelt mindenhol, korábbi jó pozícióit messze alulmúlta a szakmai listákon, a korábbi 5. művészeti és galéria-város helyezése, 10. nemzetközi kongresszus-helyszín rangja is szertefoszlott. A korábban meghatározó üzenetek, unalmassá váltak, elfáradtak, egyre kevesebb vendégéjszaka realizálódott a kicsapongó fiatalok által látogatott városban, akik nem a tulipánt, a csatornát, a papucsot és a szélmalmot keresték. Még az a, pólókon oly népszerű szlogen, hogy ‘I went to Amsterdam and survived’ sem vonzott több látogatót vagy befektetőt.
Nyomokban még fellelhető itt-ott, katalógusokon, néhány kényszermegoldás, ami mindenképpen definiálni szándékozta a várost: Amsterdam Has It, Amsterdam Capital of Inspiration, Capital of Sports, Small City, Big Business, Cool City, Amsterdam: living city. A „City of valami” általában erőltetett és Budapesten sem jött be, nálunk a „City of Senses” volt sikertelenül semmitmondó. Mielőtt megfelelési kényszerünknek helyt adnánk, nézzük meg, ki és mivel operál, így tettek a hollandok is, amikor megvizsgálták Berlin, Dublin, Barcelona és Rotterdam helyzetét. A megoldás a hitelességben rejlik, tapasztalhatták. Abban, ahogy a városok ezt a témát kezeik. Ha van, aki koordinál, ha van márkafelelős, és van az egyes kommunikációs szervezetek között együttműködés, akkor a hiteles mondanivaló is megszületik az egymásra mutogatás vagy a semmittevés helyett.
Kié a márka? Ki márkázza a várost? Enyém, és én. Mindenki, aki a városban él, el is adja azt! Hivatalosan persze, az újonnan létrehozott tanácsadókkal és a polgármesterrel (!) felállt Amsterdam Partners, nevű szervezet a marketingtevékenység fő összefogója. Helyet kaptak itt a meghatározó turisztikai szervezetek, bankok, biztosítók, a nagy holland márkák. A cél a márkázás, az ajándéktárgyak bevezetése, a pozícionálás, a PR, és a tanácsadás. A folyamatos monitoring mellett a vendégszeretet oktatása is napirenden van és bizony, nyitott a mezőny a kreatív és turizmus-szakmai tudás-csoportok előtt, és, hogy maguk, a haszonélvezők, a felhasználók se maradjanak ki, a kongresszusok vendégei és a laikus látogatók is a rendszeres kutatások alanyai.
A város új programot indított, a 2004-ben útjára indult, eredetileg valamiféle ernyőmárkának szánt szlogennel, amely a város szerethetőségi mértékének emelését tűzte ki céljául. A turistákkal való törődés programja ez, ami busásán megtérül, a nagyméretű kihelyezett betűkkel való fotózkodás, majd megosztások számában, ami viszont-támogatja a város kommunikációs munkáját. A márka erősségét pont ez adja most, ami abban áll, hogy szabadon kombinálható és képzettársítások kapcsolódnak hozzá. A legfrissebb felmérések szerint, ma már piacvezető ez a márka a saját kategóriájában, már 2005-ben, a bevezetés után egy évvel, egyébként az előkelő hatodik helyen szerepelt az Anhol-féle Városmárka Index listáján. Köszönhető ez a város vezetésének, az összefogásnak, a közösségi médián szocializálódott city-break turisták millióinak, de eredendően annak a 20 fotósnak, aki gyűjteményével a megoldáshoz vezette el a döntéshozókat.
Ugye, a kép vizuális ereje mire képes? A legtöbbször idézett, fotózott és megosztott desztináció-márka Amsterdam városáé. Azt már kevesebben tudják, hogy az „I amsterdam” betűsor és turisztikai kampány, eredetileg egy 308 oldalas fotóalbum címe volt.
Lucern turisztikai hivatala menedzselésében számos prospektus, online felület létezik, mind-mind szép kivitelben és aktuális tartalommal. Most mégis egy kártya-méretűre összehajtható kiadványt mézünk meg, amelyek egymás mellett a plusz jelet testesítik meg.
Írország minket kevéssé foglalkoztat, ha nincs dolgunk arrafelé. Nem is Kelet-Európa az első számú célpiac, hanem azok a britek, akik elutaznának, de a szomszédba inkább, mint messzire. A gazdasági visszaesés után, gyorsan összeszedte magát az ír turizmus piac.
Ljubljanáról nem tudunk talán annyit, mint Zágrábról, vagy Bécsről. Most sem a történelmi adatokkal bővülhet tudásod, de azzal igen, hogy miként formálódik egésszé a nyomtatott és egyéb felületeken megfogalmazott imázs. Belekóstolhatsz az offline média világába.