2014.03.06. 12:00

Ha 2014, ha tél, ha nyár, akkor Szocsi

Az olimpia után, forrás: Sochi.ru

Az olimpia után, Szocsiban kap helyet 2014-től a Formula–1-es orosz nagydíj. Milyen stratégia mentén kommunikál, hogyan egyesíti erőit a sikerre éhes, egykor legnagyobb szovjet tengerparti üdülőhely, az 1961-es összevonások révén, ma világ-második leghosszabb város?


Márkázás és fenntarthatóság

Minden vállalkozás, minden szervezet, minden ember szeretne jó benyomást kelteni magáról. Azt hihetnénk, hogy egy amúgyis reflektorfénybe került olimpiai helyszínnek erre nincs szüksége, a kép csak pozitív lehet. A munka hatalmas, és bár a 147 km hosszú, fekete-tenger parti, 350 000 lélekszámú szubtrópusi város adottságai kitűnőek, a mai kommunikációs össztűzben, és hidegháborús konfliktusban, neki is teljesíteni kell, a Kaukázus 3000 méteres hegyvonulata csak az északi széltől véd és biztosít kellemes klímát. Vannak itt szanatóriumok, kénes gyógyvíz, ott ahol a figyelem a játékokra összpontosult nemrég. A rendező város stratégiai célokat tűzött ki maga elé: sikeres rendezés után hosszú távú fejlesztések, stb. Ami viszont kommunikációs szempontból érdekes mindezek közül, az a márkázás és a fenntarthatóság kérdései.

Azonosság helyett különbözőség

Dialógus a kultúrák és nemzetek között: ez a jövő útja, sugallja a márka, ellentétben a mostani politikai helyzettel. A víz, amely a hegyeket tükrözi, utal a sokszínű kultúrára. A sport egyesíteni képes a kultúrákat, a nemzeteket, és ma már nem az azonosság üzenetét közvetíti az orosz világ, hanem eltérő értékeinkre. A márka mindenben visszaköszön, motívumok formájában a ruházaton, a logoban, az ajándéktárgyakon. Túl színes, túl vivid, mondhatnád, de látva egymás mellett is ezeket a részleteket, bizony jól megtervezett, alapos munkáról van szó. Az orosz törvénykezés azonban ennek kicsit ellentmondóan cselekedett, amikor egyes csoportokat gyakorlatilag kizárt a játékok környezetéből is. Nem is beszélve az ukrán krízisről ... 

Harmóniában

Mivel is? A természettel, a mozgásukban korlátozottakkal, az egész olimpiai mozgalommal – egy apróságtól eltekintve. Utóbbit nézve, a vancouveri 2010-es téli, majd a londoni 2012-es nyári játékok után az orosz is a fenntarthatóság jegyében kerül megrendezésre. Az ENSZ törekvéseivel is összhangban fogalmazódtak meg a tartalmi sarokpontok: természetvédelem, ennek oktatása, a jövő generációinak történő megóvás, egészséges életmód, korlátok nélküli világ. Ezeket az elveket a Szocsi városa kiemelten tette és teszi közzé, letölthető prospektusok és meghallgatható felvételek formájában. Létezik egy két klaszter is, ami város és turizmus-menedzsment szempontból különösen érdekes. Egyik a hegyi sportokat, azok helyszíneit mutatja be részletesen, a másik a tengerparton lévőket. 

Időre készen lett?

A játékok kommunikációs eszközei jóval korábban elkészültek, működnek. A honlap, a kabalafigurák, a ruházatok – még kis házi kedvenceinknek is – egy évvel korábban legalább, rendelhetők, kaphatók voltak. Az infrastruktúrát nézve, azt ígérték, hogy valamennyi, összesen 183 létesítmény elkészül a városban és tágabb értelemben, a Krasznodar régióban. Az úthálózat sem a régi már, két és félszeresére bővítették az elektromos kapacitást, vasúti és parti fejlesztések sora valósult már meg, nem beszélve a szálláshelyek minőségi rendbetételéről.

Szocsi ezzel a rendezvénnyel világszinten is jegyzett üdülőhellyé avanzsálódott, további befektetéseket generálva. Öt hónappal a téli olimpia rajtja előtt, azonban, még több hiányosságot is tapasztalt szocsi látogatása során Putyin orosz elnök. A játékok szervezéséért és lebonyolításáért felelős miniszterelnök-helyettessel folytatott egyeztetése során például azt rótta fel, hogy a város repülőtere nem működött problémamentesen. A szervezőbizottság vezetője elismerte, hogy voltak lemaradásaik, de azt mondta: tudták szavatolni a vendégek biztonságát és kényelmét. A téli olimpia költségei már elérték a 37,5 milliárd eurót, ami az többszöröse volt az eredetileg tervezettnek.

Elfogadottság: ezzel van azért probléma

Stephen Fry színész, író, műsorvezető nyílt levélben szólította fel a brit kormányfőt, hogy az Oroszországban elfogadott melegellenes törvények miatt támogassa a téli olimpia más helyszínen történő megrendezését. Fry a honlapján megjelentetett levélben az 1936-os olimpiai játékok náci Németországban történő megrendezéséről hozott döntéshez hasonlította a jelenlegi helyzetet. A népszerű komikus azt javasolta, hogy inkább bárhova máshova helyezzék a játékokat. A Nemzetközi Olimpiai Bizottság a rendezvényt megelőzően hangsúlyozta, hogy tiszteletben tartja Fry véleményét és leszögezte, hogy a "sport emberi jog mindenki számára, tekintet nélkül fajára, nemére vagy szexuális beállítottságára". A bizottság egyébként az orosz kormány legfelső köreitől kapott garanciákat arra, hogy a játékokon résztvevőket nem sújtják a helyi törvények.

A részletekről azóta sem tudunk mindent

Az információk mélységében még nyitáskor sem voltak teljesen hozzáférhetőek, noha, az alapdolgokat meg lehetett találni gyorsan az ízléses weblapon. Az egyes létesítmények készültsége, vagy egy ezt illusztráló barométer azért nagyon hiányzott a megnyitó előtti hetekben is, igaz, minden elkészült, amikorra kellett. 

Képek

  • Az olimpia után, forrás: Sochi.ru
  • Szocsi az egész orosz birodalomról szól, forrás: Sochi.ru
  • Szocsi kabalafigurái, forrás: Sochi.ru
  • Szocsi mintás póló, forrás: Sochi.ru
  • Szocsi olimpiai arculata, forrás: sochi.ru
Címkék: 1 click 2 be PROFESSIONAL, arculat, attrakció, desztináció, dizájn, értékesítés, gazdaság, hirdetés, kommunikáció, kultúra, márka, marketing, mediaorigo, menedzsment, nemzetközi, promóció, rendezvény, stratégia, szabadidő, szállás, szervezet, társadalmi felelősségvállalás

írta: Bódis Gábor

Kapcsolódó cikkek

Ha 2014, ha tél, ha nyár, akkor Szocsi

Az olimpia után, Szocsiban kap helyet 2014-től a Formula–1-es orosz nagydíj. Milyen stratégia mentén kommunikál, hogyan egyesíti erőit a sikerre éhes, egykor legnagyobb szovjet tengerparti üdülőhely, az 1961-es összevonások révén, ma világ-második leghosszabb város?

Fedezd fel a pluszt a részletekben

Lucern turisztikai hivatala menedzselésében számos prospektus, online felület létezik, mind-mind szép kivitelben és aktuális tartalommal. Most mégis egy kártya-méretűre összehajtható kiadványt mézünk meg, amelyek egymás mellett a plusz jelet testesítik meg.

Bevetésen a papír, a háló, az orkán

Nem minden az online: vannak helyzetek, amikor egy jól felépített katalógussal, egy mínuszokban is használható kesztyűvel, amely nem gátol az okostelefonod masszírozásában, vagy egy jól felkészült síoktatóval, aki mindent tud a környékről, többre mész.

Az aranydiplomás város: Gyula

Ha Gyula városáról hallunk, akkor a tudatos fejlesztés, az újdonságok sajátosságainak ismertetése és a városvezetés turizmus iránti elkötelezettsége a téma. A polgármester és turisztikai menedzsment vezető kéz a kézben építkezik és kommunikál. 

Hírlevél feliratkozás.

×