2014.02.16. 15:00

Mi van a Hungarikum védjegy mögött?

A hungarikumok védjegye a boros- és pálinkáspoharakon is mutatós, fotó: Bódis Gábor

2013 őszen megtudhattuk, milyen is az új Hungarikum védjegy. Mi is húzódik e munka és a kiválasztási folyamat mögött, mit tud a grafika és mennyibe került. Keressük a választ, azzal a megjegyzéssel, hogy a védjegy talán segít majd a hungarikum-azonosításban. 


Arculati kézikönyv is készül

Hungarikumnak nevezhetjük azokat a jelentős nemzeti értékeket, amelyeket a magyarság meghatározó része nemzeti kincsnek tekint, a magyarság csúcsteljesítményeként. A hungarikum tehát kincs, amelyet pedig védeni kell, aminek egyik formája a megjelenés egységesítése. A nyertes pályamunka készítője a grafika felhasználásra alkalmas formájának átadása után bruttó 800 ezer forintos díjban részesült, amely magában foglalja a védjegy grafikai anyagának végleges kidolgozását és a grafika teljes körű, kizárólagosan a Vidékfejlesztési Minisztérium számára engedélyezett felhasználási jogának ellenértékét, valamint a védjegy arculati kézikönyvének kidolgozását is.

Szentkorona ezerrel

A megkülönböztető jelkép grafikai tervezésére még egy éve, tavasszal írtak ki pályázatot, amelyre 370 pályamunka érkezett. Többszintű volt a kiválasztás rendszere, először egy gyors szűréssel 18 munkáról állapították meg, hogy minden szempontból megfelelt a védjegykövetelményeknek. 8 terv maradhatott állva a szigorú pontozásos értékelés során, amelyek közül a győztes, a Szentkorona-1000 jeligés került kihirdetésre. Kreativitását értékelve, egyszerű, első látásra jól érthető, kis méretben is jól felismerhető, minden reklámhordozón és minden szokásos felhasználási formában könnyen alkalmazható és bármely nyomdai felhasználásra alkalmas. Szín- és formavilága jellemző a hungarikumok szellemiségére; könnyen azonosítható és más hasonló védjegyektől jól elkülöníthető színes és fekete-fehér megjelenési formában is.

Kerüli a sablonosságot

Sok mindenre kell figyelni egy embléma megrajzolásakor. A legfontosabb az, hogy, ami ebben az esetben sikeresen meg is valósult: a hungarikum tanúsító védjegy grafikája kifejezi a törvény szerinti hungarikum fogalomhoz kapcsolódó szellemiséget, megtestesíti és szimbolizálnia annak jellemzőit. A grafika kerüli az elmúlt évtizedekben elterjedt, a magyarságról nem valós képet festő, sablonossá vált megjelenési formákat. Az innovativitás és az újszerűség mellett kötelező bírálati szempont volt az egyéni, erdetei szellemi alkotás, és az, hogy semmilyen más pályázatra nem került benyújtásra, valamint nem sérti senki más személy jogát.

A csúcsteljesítmény kifejezője

A megkülönböztetés mellett a védelem a legfontosabb cél, a minőség garanciája. A logo tartalmazza a Hungarikum szót, ami előírás is volt, illetve alkalmas a magyarság csúcsteljesítményének kifejezésére és azonosítására. Sajnos, maga a védjegy-oltalom grafikai megjelenítése önmagában még nem minden. Még az úgynevezett védjegyfigyelés sem elegendő. Szükséges, különösen a mezőgazdasághoz és élelmiszeriparhoz kapcsolódó hungarikumok esetében, a védjegyhez kapcsolódó minőség meghatározása, folyamatos ellenőrzése, ami egyébként a tanúsító védjegyeknél automatikus elvárás.

Mi magunk is kezdeményezhetünk

A rajzban jelen van a magyarság egyik fő szimbóluma, és a csigavonalban a folyamat maga is, hiszen alulról felfelé halad a kiválasztás, ami a törvény erejével el is indult. 2013. április 2-án ritka egységben, 304 igen szavazattal, 5 tartózkodás mellett fogadta el a parlament az ún. hungarikumtörvényt; még az ellenzéki képviselők is igent nyomtak, noha a többség az összes - a törvényt lényeges pontokon módosítani kívánó - javaslatukat leszavazta. Alapelv maga a sztori is, az, hogy a helyi értéktárakat létrehozva minden helyi közösség kezdeményezhet is. A jogszabálynak mindössze egyetlen komoly kritikusa maradt: maga a Hungarikum Szövetség, aki az ügy fő kezdeményezője volt annak idején.

Élelmiszerbiztonság és termelői érdekvédelem

A védjegy a hungarikumok határozottabb védelmén túl, az élelmiszer-biztonság és a hazai termelők érdekeit is védheti majd, összhangban a termékekkel magukkal. Az EU-ban a termékek szabad áramlása a földtől vagy születéstől az áruházi polcig nyomon követett: a rosszminőségű, ellenőrizetlen termékdömping ellen csak tudatos védjegypolitikával lehet megfelelően felvenni a küzdelmet. A védjegy alkalmazása esetén a minőség megsértőjének a védjegyjog polgári vagy akár bűntető jogi szankciórendszerével is szembe kell néznie.

Képek

  • A hungarikumok védjegye a boros- és pálinkáspoharakon is mutatós, fotó: Bódis Gábor
  • A hungarikum védjegy, fotó: Bódis Gábor
  • A tervek pólóra is elkészültek, fotó: Bódis Gábor
Címkék: 1 click 2 be LOVED, arculat, dizájn, kommunikáció, kultúra, magyar, márka, marketing, mediaorigo, menedzsment, promóció, rendezvény, stratégia, szervezet, tartalom

írta: Bódis Gábor

Kapcsolódó cikkek

Mi van a Hungarikum védjegy mögött?

2013 őszen megtudhattuk, milyen is az új Hungarikum védjegy. Mi is húzódik e munka és a kiválasztási folyamat mögött, mit tud a grafika és mennyibe került. Keressük a választ, azzal a megjegyzéssel, hogy a védjegy talán segít majd a hungarikum-azonosításban. 

Egy kiállítás képei: márkát adok-kapok

Vannak olyan helyek, amelyeket nem olyan egyszerű népszerűsíteni. Budapest ilyen, és küzd is ezzel rendesen. Ha kiemelik a kulturális örökséget, háttérbe szorulhat a fürdőélet vagy a gasztronómia. A mondanivaló kifejezésére jó segítő kéz a márkaértékek definiálása.

Márai dobja fel a szépasszonyt

A projekt célja olyan, az aktív és ökoturizmust népszerűsítő épület megvalósítása, melyhez komplexitásában és tartalmában hasonló jelenleg nincs az országban. A beruházással létrejön az integrált egri Szépasszonyvölgyi Márai Aktív Turisztikai Látogatóközpont.

Magyarország márka. Van?

A magyar állam a környező országokhoz képest keveset törődött a márkamegjelenéssel külföldön. Több kormányzati intézmény, a külügy, vagy a külföldi magyar kulturális intézet-hálózat is foglalkozik az ország népszerűsítésével, de kampányszerűen és esetlegesen.

Hírlevél feliratkozás.

×